טקס ברית המילה בנוסח עדות המזרח

כידוע ביהדות ישנם שני נוסחים של תפילות, על פי החלוקה לעדות אשכנז וספרד, יש נוסחי תפילות אלו הנאמרות על פי נוסח ספרדי ואלו הנאמרות על פי נוסח אשכנז. תפילות אלו נוסחו באופן שונה במעט כתוצאה ממסורת מקובלת שהייתה נהוגה להיאמר בספרי התפילה בנוסחים שונים. כמו גם לטעמי התורה ישנם ניגונים שונים על פי נוסחים אלו וכן גם הברכות בטקסי היהדות מקובל לומר אותם על פי הנוסח שבוחרים.

 

ברית מילה וועלק

במקרה של טקס ברית המילה הנערך בנוסח עדות המזרח, הטקס נפתח בהבאת התינוק אל עבר כיסא אליהו הנביא על ידי שושבין או שושבינה נבחרים, וקהל המוזמנים עומד על רגליו במהלך הטקס כולו. המוהל מברך את הקהל שמשיב לו בברכה הלקוחה מספר תהילים. הסנדק היושב על כיסא אליהו הנביא מקבל לזרועותיו את התינוק ולפני שמתחילים בטקס מקובל על פי הנוסח הספרדי, להעביר את התינוק לידי אביו העטוף בטלית בכדי שיברכו בפסוקים הודיה מספר תהילים. על פי נוסח זה גם הקהל משיב וקורא כמה פסוקי תהילים.

 

הסדר הנוסח והתהליך

לאחר מכן האב קורא בין היתר את קריאת שמע ישראל והקהל מברך יחד איתו. כן מברך האב את ברכת שציונו להכניסו בבריתו של אברהם אבינו והקהל מברך בחזרה שהתינוק יכנס גם לתורה, למצוות, לחופה ולמעשים טובים, ויש המוסיפים פסוקי תהילים נוספים. על כיסא אליהו הנביא מקבל הסנדק את התינוק למרגלות ברכיו, המוהל מתחיל למעשה בטקס ברית המילה כאשר הוא מפשיט את התינוק ומציין כי זהו כיסא אליהו הנביא הזכור לטוב.

 

תחתוך כבר

על פי ההלכה למעשה מצוות המילה חלה על אביו של כל ילוד זכר, אולם כיוון שאינו מוסמך למקצוע זה, האב ממנה את המוהל כשליחו לתפקיד באמצעות האמירה "הנני ממנה אותך שליח מצווה למול את בני במקומי". ואז המוהל פונה לקהל ומברך אותו וכן מברך על מצוות ציונו על המילה. המוהל מתחיל בפעולת המילה שהינה פעולה קצרה הנמשכת כמה שניות בלבד, אז ניתן לשמוע את קולו של התינוק בוכה לרגע אך גם נרגע מיד.

 

הברכות השם וזה..

המוהל מעניק לתינוק מוצץ שנטבל במעט יין והדבר מרגיעו, ברגע זה מברך המוהל את ברכת שהחיינו. לאחר מכן מתחיל המוהל בסדרה של ברכות אותן ניתן לשתף עם עוד אורחים ולכבד אותם- ברכות כגון ברכת בורא פרי הגפן, ברכה על הבשמים וכדומה ולבסוף מברכים את הילד וקוראים בשמו עם ההכרזה "ויקרא שמו בישראל" אפשר ממש לראות זאת חיי בקליפים יפים בעמוד זה. אין חובה למסור למוהל את שמו של התינוק מראש, ניתן ללחוש זאת באוזנו של המוהל ברגע ההכרזה או אף לתת לו פתק עם שם התינוק כתוב בכדי שהמוהל יבין מהו השם בדיוק רב. ממשיכים בסדרה של ברכות ופסוקים מן המקרא, וכן בהכרזה המוכרת והידועה זה הקטן גדול יהיה.

 

חתימה קולנית

את טקס ברית המילה על פי נוסח ספרד נהוג לחתום במזמור תהילים המברך את התינוק ואת משפחתו בברכות, בשלום ובצאצאים לרוב. כמו כן במידה וטקס ברית המילה נערך בדיוק לאחר תפילת שחרית, יש הנוהגים לקרוא קדיש וכן את מזמור עלינו לשבח ופיוטים ומזמורים נוספים שונים הקשורים למצוות טקס ברית המילה