איך לבחור בודק מז"ח למפעל או מתקן תעשייתי?

בשנים האחרונות יש מודעות הולכת וגוברת לנושאים שקשורים בתעשייה ולתפקידים ייחודיים שנפתחים מפעם לפעם ודורשים השכלה או הכשרה ייחודיות. כך הדבר בכל מה שקשור למניעת זרימת מים חוזרת שהיא נושא חשוב ומשמעותי שצריך לתת עליו את הדעת בהרבה מאד מקומות, אירועים או סיטואציות.

 

מה זה מז"ח – מניעת זרימה חוזרת?

כאשר מדברים על מז"ח מתכוונים למניעה של זרימת מים אחרי שכבר היה בהם שימוש. ללא קשר לשימוש שנעשה במים – אחרי השימוש המים לא יהיו ראויים לשימוש חוזר, בוודאי שלא על ידי בני אדם או בעלי חיים. רק מים נקיים ומטוהרים יתאימו לשתייה או לרחצה ולכן חשוב מאד להקפיד שתהיה הפרדה מוחלטת בין מים נקיים וראויים לשימוש לבין מים מלוכלכים או מזוהמים. בודק מזח יעשה בדיוק את זה. הוא יהיה אחראי במפעל או במתקן התעשייתי על זרימת כל המים בכל רחבי הצנרת ויוודא שיש כיוון זרימה אחד ואין ערבוב בין מים נקיים לבין מים מלוכלכים. גם בתהליכים כימיים יש חשיבות למים נקיים על מנת שהתוצרים יתקבלו במצב הטוב ביותר האפשרי שלהם ומכאן החשיבות של איש מקצוע מנוסה ומיומן שיוכל לתת עצות, טיפים והמלצות על נושא זרימת המים או להיות האחראי מבחינה הנדסית על נושא זה.

 

החשיבות של מניעת זרימה חוזרת של מים

בכל מקום שיש בו מערכת מורכבת של צינורות שזורמים בהם מים יש חשיבות לניטור ומעקב רציפים אחרי המים האלה ואכן בכל מקום כזה אפשר יהיה למצוא חדר בקרה שמאויש על ידי אנשי מקצוע. במידה ומאתרים תקלה או שמתעורר החשד לבעיה בצנרת חשוב שתהיה בהישג יד ערכה של חלקי חילוף למזח על מנת שאפשר יהיה לאבחן את התקלה ובמידה והיא אכן קיימת – הרי שיהיה צורך, שלא לומר הכרח לטפל בה בדחיפות. תמיד יהיה מהנדס או בודק מזח מוסמך שיהיה בתורנות או שאפשר יהיה ליצור איתו קשר מהיר ומיידי ומיותר לציין שבעל מקצוע חשוב זה ייקח חלק בכל תהליך שיש בו קשר להקמת מערכת של צינורות או קבלת החלטות בנוגע לזרימה של מים, נקיים או משומשים כאחד. המים המשומשים יהיו חייבים להיות מורחקים כמה שיותר וכמה שאפשר מאזורים שיש בהם ריכוזי אוכלוסייה או בתי גידול של בעלי חיים על מנת שלא ייווצרו בעיות בריאותיות או תברואתיות חמורות. כאשר יהיה בתמונה איש מקצוע מנוסה ומיומן שהוסמך והוכשר לטפל במערכות מים ולוודא שאין זרימה חוזרת – אפשר להיות רגועים שמה שצריך להתבצע אכן יתבצע בצורה ראויה.

 

איפה צריך שיהיה אחראי על מז"ח?

יש לא מעט מקומות שבהם לא רק צריך אלא חובה שיהיה אחראי על מניעת זרימה חוזרת שישגיח מקרוב ובמידת הצורך יצטייד בארגז הכלים המכיל חלקי חילוף למזח ויגיע לבצע תיקונים או טיפולים היכן שצריך וכמה שיותר מהר. ההשכלה שלו תהיה הנדסית והוא יכיר מקרוב את כל התנאים הדרושים להקמת מערכת של צינורות כמו שצריך. בודקי זרימה חוזרת אפשר למצוא בבתי חולים, במפעלים, מתקנים תעשייתיים או בתי חרושת ואפילו באזורים חקלאיים או בתי גידול של בעלי חיים. כך המים הנקיים והראויים לשימוש יישמרו ללא פגע ואפשר להיות בטוחים שהמים המלוכלכים לא יעשו את דרכם לחלקים בצנרת שמגיעים אל הברזים של בני האדם או של בעלי חיים ששותים מהם וצריכים אותם למחייה יומיומית. יש עוד מגוון רחב של מקומות שזורמים בהם מים ויש השגחה צמודה.